Veel gestelde vragen2017-10-24T09:31:58+00:00

Veel gestelde vragen

De nabewerking

Met een digitale plotter snijden we met een mesje door het stickermateriaal, maar niet door het schutvel. Hierdoor kun je makkelijk de sticker van het schutvel af halen. Dit is handig als je stickers in een specifieke vorm wilt laten maken, of bij kleine stickertjes.
Bij slitten in vorm en per stuk rechthoekig los snijden maken we een rechthoekig stickervel met daarop de sticker in de vorm naar keuze.
Bij slitten op vel maken we meerdere stickers op een handzaam vel. Meestal is dit A4. Wil je een specifiek aantal op een vel of een ander velformaat? Geef dat dan aan in de opmerkingen als u de stickers bestelt.

Met een digitale plotter snijden we met een mesje uw stickers in een bepaalde vorm uit het drukvel. Dit keer wordt ook het schutvel mee gesneden. We maken de stickers per stuk geleverd in de vorm die jij wenst. Dit wordt voornamelijk gedaan met simpele vormen (rond, ovaal, schild) van minimaal een doorsnede van 50 mm. Heb je een vorm met veel hoekjes en bochtjes? Dan kunt je beter voor slitten kiezen.

De stickers

Dit is de drager van de sticker. Dit gedeelte gooi je normaal gesproken weg als je de sticker gebruikt hebt.

Een aantal van onze vinylsoorten (wit glans vinyl, transparant vinyl) heeft standaard om de 5 cm een breekslit. Dit is een oppervlakkige snee in het schutvel van het materiaal. Als je de sticker een beetje buigt, ‘breekt’ de snee open en kun je het schutvel handig in twee of meer stukken (afhankelijk van de grootte van de sticker) van de sticker afhalen. Dit is alleen van toepassing als je de stickers per stuk losgesneden of gestanst krijgt.

Al onze vinyl stickers zijn geschikt voor buitengebruik. Maak je zich daarom geen zorgen als je bij ons bestelt.
Papieren stickers en etiketten op rol zijn de uitzondering op deze regel.

De beschermlaag

UV coating is een transparante vloeibare lak waarmee we de stickers coaten. Dit hele dunne laagje biedt een beschermlaag voor sommige schoonmaakmiddelen zoals benzine, thinner, aceton enzovoorts. Tevens zorgt het ervoor dat stickers een jaar langer dan normaal tegen zonlicht beschermd zijn.

Met lamineren leggen we een beschermlaag van 0,1 mm dik transparant vinyl over de sticker heen. De opdruk wordt hierdoor extra goed beschermd tegen krassen en slijtage.

  • Mat laminaat geeft een matte finish aan de sticker.
  • Glans laminaat geeft een glanzende finish aan de sticker
  • Vloer laminaat is altijd mat en geeft als extra een antislip-bescherming, zodat mensen die over de sticker heen lopen niet uitglijden.

Aanleverspecificaties

Type bestanden
Bestanden kunnen worden aangeleverd in de volgende bestandsformaten: .pdf, .ai, .eps of een .jpg
Lever jouw bestanden altijd aan in CMYK. Beeldschermkleuren (RGB) zijn vaak feller dan wat wij kunnen printen. Let hier op bij het opmaken van je bestand.

Lever je bestanden altijd aan geschikt voor Illustrator CS6.

Vector
Het liefste ontvangen wij een volledig in vectoren opgebouwd bestand. Let er op dat alle tekst ook in outlines / contouren zijn omgezet. Dit garandeert de scherpste opdruk.
Bij zeefdruk, foliedruk en bedrukte tape is een vector-afbeelding een must. Wij kunnen geen andere afbeeldingen verwerken bij deze 3 onderdelen.

Zelf online ontwerpen of eigen bestand uploaden?
Heb je een eigen bestand wat klaar is voor print/druk, kies dan altijd voor ‘eigen bestand uploaden’. De kwaliteit is dan vaak beter van de uiteindelijke opdruk dan als je het bestand omzet in onze online generator. Dit in verband met het omzetten van RGB (beeldscherm) naar CMYK (print).

Afmeting en snijmarge
Lever altijd je bestand in het juiste formaat aan. Wil je bijvoorbeeld een sticker van 50 x 50 mm, maak dan een bestand van 55 x 55 mm waarbij de achtergrondkleur/afbeelding doorloopt tot aan de rand. Wij hebben namelijk een snijmarge nodig van 2,5 mm aan beide zijden van de sticker. Hou ook altijd 2,5 mm ruimte aan de binnenkant van de snijlijn aan waar geen belangrijke tekst of afbeeldingen mogen staan. Dit om wegvallen van belangrijke onderdelen te voorkomen.
Bij slitten in vorm (half doorsnijden/kisscut) zijn de marges kleiner. Wij hebben bij slitten een marge nodig van minimaal 1 mm aan beide zijden van de sticker. Hou ook altijd 1 mm ruimte aan de binnenkant van de snijlijn aan waar geen belangrijke tekst of afbeeldingen mogen staan. Dit om wegvallen van belangrijke onderdelen te voorkomen.

Afbeelding
Let er bij gebruik van afbeeldingen/foto’s dan op dat alle afbeeldingen minimaal 300 dpi zijn. Bij een lagere resolutie is het drukwerk vaak onscherp. Vaak zie je het zelf al als je de foto op ware grootte uitprint op een thuis-printer.
Heb je echt geen ander bestand? Dan kunnen we vaak het bestand wel gebruiken om de sticker te printen, maar hou er dan rekening mee dat de opdruk van de sticker onscherp wordt.

Speciale vorm
Wil je er zeker van zijn dat de sticker in het juiste formaat en vorm wordt uitgesneden? Lever dan altijd een snijlijn mee in het .pdf, .ai of .eps bestand in een andere laag en een contrasterende kleur (vaak wordt hier magenta voor gebruikt).

Wit printen / drukken
Plaatselijk dekwit willen we het liefste aangeleverd krijgen in een aparte laag van het ontwerp. Lever dus altijd het gewenste dekwit in vectoren mee in de .pdf, .ai of .eps bestand in een andere laag en een contrasterende kleur (vaak wordt hier magenta voor gebruikt). Als dit niet mogelijk is (omdat je bijvoorbeeld alleen een pixelafbeeling hebt), dan kunnen we alleen onder grote vormen dekwit zetten. Tekst met dekwit wordt vaak niet mooi, omdat het dekwit dan onder de kleur uit kan komen.

Transparanties en/of schaduwen
Transparanties en/ of schaduwen kunnen problemen veroorzaken, daarom vragen we om deze altijd af te vlakken voordat je het ontwerp aanlevert.

Lijnen bij full color print
Lijnen, teksten, belangrijke onderdelen mogen niet dunner zijn dan 0,25 pt (0,5 pt bij diapositief), anders kunnen deze wegvallen of dichtlopen.

Lijnen bij zeefdruk
Lijnen, teksten, belangrijke onderdelen mogen niet dunner zijn dan 0,5 pt (1 pt bij diapositief), anders kunnen deze wegvallen of dichtlopen.

Kleuren
Elke printer heeft zo zijn eigen instellingen. Daarom kunnen we nooit garanderen dat een full color print exact de zelfde kleur krijgt als dat je in gedachten had tijdens het ontwerp.
Als je een specifieke kleur wilt, overleg dan voordat je de order plaatst. Kies voor PMS-kleuren in het ontwerp. We kunnen de stickers dan zeefdrukken of als we gaan printen de kleuren zo goed mogelijk benaderen. Dit doen we alleen in overleg vooraf met je. Als een bestand in PMS-kleuren wordt aangeleverd zonder een speciale afspraak, printen we het bestand volgens de standaard instellingen van de CMYK Mimaki printers.

Opmaken via de gratis online sticker ontwerper
Elk beeldscherm heeft een andere instelling. Helaas kun je op het beeldscherm de kleur die wij printen niet altijd goed beoordelen. Ook als je onze online generator gebruikt om zelf je sticker te ontwerpen kan de geprintte sticker anders uitvallen als je op het beeldscherm zag. Houd hier rekening mee tijdens het bestellen. Beeldschermkleuren (RGB) zijn vaak feller dan wat wij kunnen printen in CMYK.

Het bestelproces

Wij gaan ervan uit dat als je hebt gekozen om zelf een bestand up te loaden, dat je een drukklaar bestand aanlevert. Bekijk voor de zekerheid onze aanlevervoorwaarden. Juist door het bestelproces zo veel mogelijk te automatiseren kunnen wij de prijzen van de stickers zo laag mogelijk houden. Daarom sturen wij hier geen voorbeeld meer van en krijg je alleen de bestandsnaam te zien in de winkelwagen.
Wil je een digitale drukproef ontvangen? Vink dit dan aan tijdens je bestelling. Voordat we gaan produceren maken we eerst een e-mail met een digitale drukproef. Hier kun je nog wijzigingen doorgeven.

Wil je online je afbeelding kunnen plaatsen, inzien en bewerken? Kies bovenin voor “ontwerp zelf je sticker”. In de online ontwerpmodule kun je afbeelding met een .jpg, .gif of .png extensie plaatsen. Hier kun je nog een tekst erbij typen of nog andere afbeeldingen er over heen leggen.

Wij werken altijd met een maximale levertijd van 10 werkdagen. Dit betekent dat wij de opdracht in ons productieproces voor ons zo efficiënt mogelijk in kunnen delen. Het kan dus zijn dat je de opdracht uiterlijk over 10 werkdagen ontvangt, maar het kan ook eerder zijn als dit zo uit komt. Wij verzenden altijd direct zodra de opdracht klaar is. In de praktijk ligt de levertijd bij 80% van onze orders rond de 6 werkdagen.

Heb je een bestelling sneller nodig dan de standaard levertijd van 10 werkdagen? Neem dan eerst even contact met ons op. Afhankelijk van de oplage en soort stickers kunnen we soms al de dag na bestellen de stickers verzenden (houd rekening met een bijbetaling). Dit is echter geen garantie, overleg altijd eerst voor je de bestelling plaatst!

Als je online direct bestelt via de webshop, dan krijg je standaard een factuur met BTW. Wil je dit niet, in verband met intracommunautaire levering, vul dan bij je klantgegevens ook jouw BTW nummer in. De factuur zal zonder BTW worden opgemaakt. Een BTW-vrije factuur via de webshop is momenteel alleen mogelijk als je tijdens het bestellen een geldig BTW-nummer invult. Dit kan niet meer achteraf worden aangepast.

Als je online direct bestelt via de webshop, dan moet je altijd vooraf betalen voordat wij de stickers gaan maken. Soms wil je dit als bedrijf niet. Dat is geen probleem. We leveren namelijk op factuur (achteraf betalen) als je bij ons bestelt via een offerte. Let op! De prijzen via de webshop zijn niet gelijk als de prijzen via een offerte. Vraag dus altijd een offerte aan als je via een factuur wilt bestellen.

Een klacht

Helaas worden er wel eens fouten gemaakt, ook door ons. Ben je niet tevreden over de geleverde stickers, laat ons dat dan zo snel mogelijk weten. In ieder geval binnen 2 maanden na de levering van de stickers. Mail ons of bel ons, dan proberen wij jouw klacht zo snel mogelijk naar tevredenheid op te lossen.

We raden je aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar verkoop@stickerkoning.nl. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om je geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur. Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR platform van de Europese Commissie. Dit ODR platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr . Wanneer je klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het je vrij om je klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.